Od pięciu lat powtarzam, że życie zaczyna się po dziewięćdziesiątce, choć dla mnie wiek to tylko liczba – mówi jubilat. Wyniki badań wskazują, że jego organizm funkcjonuje jak u 65-latka. Codzienna aktywność i zdrowy tryb życia sprawiają, że wciąż czuje się doskonale.
Trzykrotny mistrz Europy (1966, 1967, 1971), ośmiokrotny mistrz Polski. Wygrał 148 rajdów w ponad 40 krajach, pokonując blisko 3 miliony kilometrów. Jego specjalnością były rajdy-maratony, sięgające 20 tysięcy kilometrów.
W 1967 roku triumfował w legendarnym Gran Premio Argentyny. Rok później wygrał australijski etap Londyn-Sydney, prowadząc Porsche 911. Na cześć tego sukcesu Porsche stworzyło w 2023 roku limitowany model 911 Dakar „Red58”. W 1969 roku, podczas Rajdu Safari, przejechał 6400 km w dwa dni i trzy noce, robiąc jedynie krótką przerwę na odświeżenie.
– Sobiesław Zasada to mistrz, który zapisał się złotymi zgłoskami w historii polskiego motosportu – mówi Kajetan Kajetanowicz, rajdowy mistrz świata WRC2 Challenger 2023.
Na przełomie lat 60. i 70. jego popularność można było porównać do fenomenu Roberta Lewandowskiego. Pokonywał światową czołówkę, mimo trudności związanych z realiami PRL-u.
W 2021 roku, mając 91 lat, wystartował w Rajdzie Safari, stając się najstarszym zawodnikiem w historii. – Wielki szacunek dla Pana Zasady! Ja na pewno nie widzę siebie na jego miejscu za 50 lat – mówił 38-letni Sebastian Ogier, ośmiokrotny mistrz świata WRC.
Codziennie pokonuje średnio 7,2 km i wspina się 16 pięter. Ćwiczy ponad godzinę dziennie i dba o odpowiednią dietę. – Na to wszystko potrzeba dużo siły, a to zapewnia mi zdrowe odżywianie – podkreśla.
Od ponad 20 lat regularnie regeneruje siły w Instytucie Zdrowia Sofra w Mielnie.
Urodzony w Dąbrowie Górniczej, swoje umiejętności rozwijał w harcerstwie. – Bóg, honor, ojczyzna – to najważniejsze wartości. Do tej pory uważam, że dane słowo jest ważniejsze niż akt notarialny – mówi.
Był dwukrotnym mistrzem Polski w pięcioboju lekkoatletycznym, co ukształtowało jego wytrzymałość fizyczną i psychiczną. W 2005 roku zdobył prestiżową nagrodę „Rejs Roku” za zwycięstwo w regatach ARC.
Wyróżniony tytułem najwybitniejszego sportowca XX wieku w Galerii Sław PKOl. Jedyny kierowca rajdowy, który został Sportowcem Roku w plebiscycie Przeglądu Sportowego (1967).
Nieodłączną częścią jego życia była żona Ewa, nazywana Pierwszą Damą Polskiej Motoryzacji. Towarzyszyła mu w rajdach i biznesie przez 75 lat. Zmarła w 2021 roku. – Ewa zawsze była przy mnie – na rajdach i w życiu. Jej obecność dodawała mi sił w trudnych momentach – wspomina.
Po zakończeniu kariery sportowej odniósł sukces także w biznesie. W 1990 roku został pierwszym przedstawicielem Mercedes-Benz w Polsce, co było kamieniem milowym dla krajowego sektora motoryzacyjnego.
Założył Grupę Zasada – dziś to 30 spółek z różnych branż, zatrudniających ponad 5000 osób. – Sobiesław Zasada to mistrz, guru życia, który w sporcie i biznesie zawsze był o krok przed innymi – podkreśla Rafał Sonik, przedsiębiorca i zwycięzca Dakaru.
Jest autorem wielu książek. Kultowa Szybkość bezpieczna (1972) była niemal biblią polskich kierowców. Mało kto wie, że popularne powiedzenie „Szerokiej Drogi” to właśnie jego słowa – tak pożegnał telewidzów w wywiadzie w 1968 roku.
Wciąż nie zwalnia tempa. W 2023 roku, prowadząc Małego Fiata, przejechał 3200 km z Warszawy do Monte Cassino w ramach Wielkiej Wyprawy Maluchów. Planuje kolejną książkę i aktywnie działa na rzecz fundacji Ewy i Sobiesława Zasady „Szerokiej Drogi”.